nuffnang

ads

Sunday 20 October 2013

Belajar Melabur Saham Di Bursa Malaysia

Assalamaualaikum dan salam sejahtera..
Tajuk entry saya hari ni pasal 'Belajar Melabur Saham Di Bursa Malaysia'.. sebenarnya saya kosong mengenai investment ni.. nak kata modal lg lah tak ada..tapi itu bukan alasan kita tak bolah nak menjana pendapatan sampingan. tapi suami saya membuka minda sy untuk mendalami tentang investment..walaupun risiko nya tinggi tapi pulangan berlipat kali ganda.. ini betul jika kita perlu berusaha dan bersabar mengawal emosi..ok xpayah nk bercerita panjang..nak tahu macam mana saya bermula..

Bagaimana saya bermula dengan saham...

Pergi sahaja mana2 Investment bank/broker house yang berdekatan..register untuk buka akaun CDS dan trading akaun..yuran hanya RM10 sahaja.. macam saya buka di Itrade Cimb bank dan OSKRHB investment.

Lepas sahaja saya register, hanya tunggu beberapa hari untuk approve dari pihak bank, remiser akan inform pada kita boleh log in sahaja dekat mana2 platform broker dan bolehlah melabur...masa tu pilihlah mana2 saham yang berkenan di hati kita.

sebelum membeli saham tu..cuba dahulu kaji fundamental dahulu macam latar belakang syarikat, berita terkini syarikat tu, apa projek syarikat tu sekarang..buat research surat khabar sikit di ruang ekonomi..

cara untuk beli saam kalau harga dekat kaunter saham seunit RM1, jumlah unit minimum saham yang dibeli adalah 100 unit x RM1 = RM100.. tp nak untung lebih invest la banyak sikit baru lah nampak sikit untungnya, macam saya recomennded RM1000 keatas. lg byk lagi bagus.. tp ingat modal tu mesti kna ada..

macam ni contoh platform saham saya...kat sini la saya selalu buat kajian analisis dan juga jual beli disini..





3 comments:

ads